Táplálkozástani töredékek

Enni, de mit enni? Ez itt a kérdés...

Hogy mit meg nem eszünk!Biztosan hallotta már, hogy az energikus életvitel alapja az egészséges táplálkozás, a rendszeres testmozgás és a pozitív gondolkodás. Szervezetünkbe a táplálkozásunkkal kerülnek be azok az alapanyagok, melyek képessé tesznek az erőkifejtésre, a gondolkodásra és a megfelelő működéshez elengedhetetlen regenerálódásra.

Táplálékaink hatással vannak közérzetünkre, kedélyállapotunkra és erőnlétünkre is. Ha pedig energikusak és jókedvűek vagyunk, akkor jobban mennek a dolgaink is. Egészségesek és boldogok vagyunk. Sokan mégis állandó kimerültséggel küzdve, rosszkedvűen, bágyadtan és erőtlenül vonszolják végig magunkat az életükön.

Pedig a megoldás egyszerű. Ha az egészséges táplálkozás egészséget hoz, akkor vajon mit várhatunk a "nem egészséges" táplálkozástól? Ugye egyértelmű a válasz? Tartósítószerrel, állományjavítóval, térfogatnövelővel és íz-fokozóval felturbózott ételeinktől sajnos nem remélhetünk maradandó egészséget!

De az ember hajlamos becsapni magát. Lehet, hogy most Ön is azt mondja: Ó, én tudom milyen az egészséges táplálkozás. Többek között sok zöldséget és gyümölcsöt kell enni...

Igen, ez így van. De most őszintén, tényleg minden nap megeszik 40 dkg nyers zöldséget vagy gyümölcsöt? Kérem, gondolja most végig, mennyire értékeli egészségesnek a tegnapi vacsoráját vagy a mai reggelijét?

Ha sikerült elültetnem a fülében a bogarat és úgy gondolja, volna mit javítani, akkor tartson velem és beszéljünk kicsit az egészséges táplálkozásról.

Mit, miből?

A szervezet megfelelő működéséhez nyolc létfontosságú alapanyagra van szükség. Ezek a fehérjék, a szénhidrátok, a zsírok és olajok, a vitaminok, az ásványi anyagok, a nyomelemek, a ballasztanyagok és a víz. Figyelnünk kell rá, hogy egyik se hiányozzon tartósan az étrendünkből, mert az a szervezetben zajló fiziológiai folyamatok felborulását eredményezné.

A szervezet számára jól hasznosítható és egyben legfontosabb ételeink a kenyér és gabonatermékek, a zöldségek és gyümölcsök, a hüvelyesek, az olajos magvak, a tejtermékek és a hús.

Frissen, ha lehet

MInél több nyers ételt fogyasszon.A korszerű táplálkozástudomány a minél kevesebb sütéssel-főzéssel készült táplálékokat részesíti előnyben, mert ezek elkészítésekor nem pusztulnak el a táplálék legfontosabb részei, azaz a vitaminok és az enzimek. Persze egy jó főzelék még mindig sokkal hasznosabb a szervezetnek, mint egy gyorsfagyasztott és felmikrózott pizza szelet vagy egy levesporból elkészített ízesített ivólé.

Amennyire az csak lehetséges igyekeznünk kell táplálékainkat természetes forrásból pótolni. Csökkentsük a fagyasztott, a félkész és a nagyüzemi módszerekkel előállított élelmiszerek fogyasztását, mert az élelmiszeripari technológiák leggyakrabban nélkülözik az egészséges életmód alapelveit. És ezzel még nagyon finoman fogalmaztam.

Egyáltalán nincs könnyű helyzetben az, aki manapság egészségesen szeretne táplálkozni. Szupermarketeinkből szinte lehetetlen összeállítani egy vitamin és energia dús étrendet úgy, hogy elkerüljük a tartósítószereket és az állományjavítókat. De azért érdemes kitartóan próbálkozni.

Bevásárlás

Válasszon figyelemmelTeljesen természetes, hogy szeretnénk spórolni a konyhapénzen, ezért a bevásárlás során az alacsonyabb árakat részesítjük előnyben. De ez sajnos nem helyes, mert így gyakran a rosszabb minőségű alapanyagokból készült élelmiszereket választjuk. Persze attól ezek még lehetnek finomak, de ez egy más lapra tartozik.

Én nem kevesebbet kérek, mint hogy a bevásárlásnál ne csak az árat, hanem az összetételt is vegye szemügyre! A cél az, hogy minél több egészséges és tartósítószer-mentes táplálékot fogyasszon, ugyanakkor csökkentse a szintetikus finomságok mennyiségét. A kevesebb chips, csoki, cukros üdítő és hamburger sokszor már önmagában is jelentős mértékben tehermentesíti szervezetét. Ezek teljes elhagyása pedig igen hamar érezhető változásokat fog beindítani.

Persze manapság krémfagylalt, hamburger és műtejszínhab nélkül elég nehéz elképzelni az életet. Ezért ne rögtön az legyen a célja, hogy soha többet. Hanem az, hogy minél kevesebbet... Más szóval, ha csak teheti, kerülje a műanyag kaját.

Együnk gyorsan valamit

A gyors menü nem a legjobb választás!Nagyon sok munkahelyen étkezési jegyekkel gondoskodnak a dolgozók táplálásáról. Ez pedig sokszor kényszerpálya az amúgy csak harminc perces ebédidővel rendelkező éhezőknek.

A lehetőségek igencsak korlátozottak, és így jobb híján a legtöbben a gyorséttermeket választják. Nincs két egyforma gyorsétterem, és nem is szeretnénk minősíteni egyiket sem. De a menü kiválasztásánál mindenképpen igyekezzen természetes eredetű élelmiszereket fogyasztani.

A legjobb persze az, ha gyors megoldások helyett olyat választ, ahol garantált a minőség. És ahol nem az ipari hasábburgonya szabványhosszúsága a menü mértékegysége. Egy jó saláta, vagy grillezett hús és zöldségek minden esetben szerencsésebb választás.

A zöldség és a gyümölcs

Minél több zöldséget és gyümölcsöt...Magyarországon sajnos viszonylag kevés zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk. Pedig a gyümölcs és zöldségfélék jelentik számunkra a legfontosabb vitamin és ásványi anyag, valamint rostanyag forrást. Azokban a társadalmakban, ahol ma is nagy mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, általában ritkább a gyomor- és bélrák. Ennek az a magyarázata, hogy ezek rosttartalma ballasztanyagként funkcionál, ami biztosítja a béltartalom gyorsabb áthaladását az emésztőrendszeren.

Sokkal több nyers zöldséget és gyümölcsöt, valamint teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret kellene fogyasztanunk ahhoz, hogy a napi 5-10 g élelmi rostfogyasztásunk az ideálisnak tartott 20-40 g köré emelkedjen.

Ha úgy érzi, hogy élelmi rost fogyasztása nem megfelelő, akkor érdemes megismerkednie a fügekaktusz vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban gazdag, szárított szárát tartalmazó készítménnyel, a Nopalinnal. Kattintson ide és olvasson bővebben a Nopal pozitív hátasairól. Ez egyébként akkor is a segítségére lesz, ha szívesen megválna néhány kilótól.

Húsos falatok

Vadat, halat, s mi jó falat..Jobb híján a húsfogyasztásunk zömét a nagyüzemi állattartásból származó vörös és fehérhúsok teszik ki. Ez azonban bizonyos húsipari technológiák alkalmazása miatt finoman fogalmazva sem szolgálja az egészségünket. Ha megteheti, feltétlenül helyettesítse ezeket.

A hidegvízi tengeri halak rendszeres fogyasztása ideális, mert többszörösen telítetlen omega 3 zsírsav tartalmuk rendkívül kedvezően hat a koleszterinszintre. A "tartási körülmények" miatt a vadhúsok fogyasztása is szerencsés választás, bár ezekhez nagyon nehéz és költséges hozzájutni.

Hazánkban elérhetők egészséges vörös húsok is. Ezek a megfelelő, természetes körülmények között tartott mangalica sertés és a szürke marha. Sokan talán nem is tudják, de a mangalica húsa és zsírja ízletesebb, telítetlen zsírsav tartalma összességében magasabb, koleszterin tartalma pedig alacsonyabb, mint a hagyományos sertéseké.

A vizsgálatok azt mutatják, hogy a természetes körülmények között tartott állatok húsának tápanyag-összetétele előnyösebb. Nagyobb bennük a fehérje-, a vas- és a cinktartalom, valamint a zsírsav összetételük is lényegesen kedvezőbb.

Élet, erő, egészség (?!)

Tejellentétek...Egyre többet hallani arról, hogy a tej mégsem nélkülözhetetlen táplálék. Sőt egyre többen beszélnek arról, hogy fogyasztásának több káros hatása van, mint hasznos. Ennek magyarázata, hogy a csecsemőkorban, a bélrendszerben élő tejcukorbontó baktérium az idő múlásával eltűnik szervezetünkből.

A tejfogyasztás ellenzői azonban gyakran elfelejtik megemlíteni, hogy ugyan a tejet nem tudjuk megemészteni, de a savanyított tejtermékeket annál inkább. Sőt, ezek létfontosságúak a megfelelő emésztéshez és a baktériumflóránk karban tartásához.Erről bővebben olvashat az Egy kis baráti segítség (Bélbarátság) című írásunkban.

Még ha tejet nem is fogyasztunk, a minőségi sajtok igen fontos kalciumforrásaink lehetnek. A tojás pedig zsírszegény fehérjeforrás, amelyben sok a lutein. A vegetáriánus étrend B12-vitamin hiányát is pótolhatjuk tejtermékekkel és tojással.

A sajt, a tejtermékek és a tojás fogyasztása tehát jól kiegészítheti egészséges táplálkozásunkat. De azért itt is figyeljünk a minőségre. A háznál vett tej és a falusi tojás tápértéke és hasznosanyag-tartalma messze felülmúlja a nagyüzemi előállítású termékekét.

Olíva

Extra szűz, hidegen sajtolt olivaolajAz állati zsiradékok helyett használjon növényi és lehetőleg hidegen sajtolt olajokat, mert ezek még legalább részben tartalmazzák az eredeti növény ásványait és vitaminjait. A növényi olajok - ellentétben az állati zsiradékokkal - nem tartalmaznak koleszterint.

Az olíva olaj vásárlásánál azért nem árt vigyázni egy kicsit. Az extra szűz olívaolaj remek választás. Ezzel szemben a Sansa olíva olajat már a préselés, illetve a centrifugálás során keletkező maradványból nyerik, oldószerrel. A mediterrán országokban ez az olívaolaj-gyártás melléktermékeként nem kerül forgalomba, nálunk azonban alacsony áron kapható.

Másik fontos zsiradékunk a vaj, amelyről koleszterintartalma miatt nagyon sok rosszat mondanak. Az igazi vaj használata azonban mégis sokkal egészségesebb, mint a különféle adalék- és tartósítószerekkel dúsított, jól kenhető margarin készítményeké.

A margarinokra külön haragszom, hiszen ez nem más, mint egy hidrogénezett olcsó növényi olaj. De miért is baj ez? Mert szervezetünkben állandó harc folyik a hidrogén és az oxigén között. Ha oxigénből van több, akkor lúgosításról beszélünk, ha pedig hidrogénből, akkor savasodásról. A savasodás azonban kerülendő! Ez egy igen érdekes téma, amit a Ne savasodj, tovább élsz című írásunkban részletezünk.

Ha azonban a margarinhoz olíva olajat adunk, vagyis omega 3 és omaga 6 telítetlen zsírsavakkal ízletesebbé tesszük akkor "szívbarátnak" mondott margarint kapunk. De sajnos ettől az még hidrogénezett olaj marad! Ha valaki tényleg a koleszterinszintjét szeretné csökkenteni, és jóban szeretne maradni a szívével, akkor inkább iktassa be az étkezésébe napi szinten a hidegen sajtolt extra szűz olíva olajat, mert az tényleg egy szívbarát megoldás.

Rágd meg jól!

Rágd meg jól a falatokatDe nem elég odafigyelni, hogy mit ne együnk meg a tévében reklámozott, olykor hamisan egészségesnek mondott túlkínálatból. A jól megválasztott táplálékot azután jól meg is kell rágni!

Sajnos manapság étkezésnek hívjuk azt a tevékenységet, amikor két elintézendő telefon között, mindössze néhány perc alatt, szinte rágás nélkül nyeljük le a bizonytalan eredetű falatokat, sietve vissza a munkához. Ez a kapkodás jelentős és felesleges terhet jelent az emésztőrendszerünknek.

Ha felaprítatott, de nyers ételeket is fogyasztunk étkezéseinkkor, akkor nemcsak vitaminokhoz jutunk, de egyúttal rágásra is kényszerítjük magunkat. Ezzel fokozzuk a táplálékok nyállal való keveredését és segítjük az egészséges emésztést. Az alapos rágás eredményeként hamarabb jól lakunk, és ezért nem esszük túl magunkat.

A mértékletesség pedig nem csak a karcsúságunk szempontjából lesz fontos. A lassú és nyugodt tempójú étkezés az emésztésünkre és a lelki nyugalmunkra is kedvező hatást gyakorol. Élvezzük hát az ízeket, és rágjuk meg jól a finom falatokat.

Életforma

Ép testben, ép lélek.Az egészséges táplálkozás tehát egy életforma, amelyben igyekeznie kell a lehetőségekhez mérten minél több egészséges élelmiszert és minél kevesebb szintetikus anyagot fogyasztani. Ezzel tehermentesítheti a szervezetét, megnövelheti energiaszintjét és nem utolsó sorban, egy jókedvű és egészséges életet teremthet magának.

Gondolja végig az étkezési szokásait és keresse meg benne azokat az elemeket, amelyeket egészségesebbre tudna cserélni. Nem kell az egész kamrát azonnal kipakolnia, de azért gondolja át, mi mindenen tudna javítani. Aztán kezdjen el szépen lassan változtatni... meg fogja látni, hogy megéri az erőfeszítést!