Antioxidánsok és szabadgyökök

...avagy harc az öregedés ellen

Harc az öregedés ellen!Az emberi test működése milliónyi kifinomult, de mára már zömmel ismert kémiai folyamat eredménye. Amíg ezek a folyamatok természetes egyensúlyban vannak, addig erőnlétünk és egészségi állapotunk is kielégítő marad.

Életmódunkból adódóan azonban szervezetünket egyre nagyobb környezeti terhelésnek tesszük ki úgy, hogy mindeközben nem ismerjük a várható következményeket. Sőt, igazából azt sem tudjuk mi az, amin változtatnunk kellene.

Az egyik felesleges teher, amivel szépen lassan tehetjük tönkre a testünket, az a szabadgyökök tömkelege. De mik azok a szabadgyökök, és miért is ártanak a szervezetünknek?

Barátunk a szabadgyök?

Kezdetben volt az egyensúly... majd jött az ember...

A szabadgyökös reakciók egy része a szervezet önfenntartó mechanizmusaiban is szerepet játszanak. Sejtjeink egy része azért termel szabad gyököket, hogy azok elpusztítsák a szervezetbe bejutott kórokozókat.

Mások pedig olyan vegyületeket termelnek, melyek szabályozzák a véralvadást és vérnyomást. A szervezet védelmi rendszere optimális esetben a saját maga által termelt szabadgyököket képes semlegesíteni is.

Ha a kelleténél több szabadgyök kerül a szervezetünkbe, vagy nem adjuk meg testünknek a semlegesítő folyamatokhoz szükséges tápanyagokat, akkor az egyensúly felborul, és a szabadgyökök pusztítása már nem csak a kórokozókat fenyegeti, hanem szervezetünk ép sejtjeit is.

A megfelelő táplálkozásunkkal és a civilizációs ártalmak csökkentésével van esélyünk a természetes egyensúly helyreállítására.

Hol jön be?

A bőr öregedése is az antioxidánsok számlájára írhatóA környezetünkben folyamatosan keletkeznek szabadgyökök. A szervezetünket érő fokozott külső szabad-gyök terhelés oka lehet a dohányzás, a drog, gyógyszer és alkoholfogyasztás, az elektroszmog, az UV sugárzás, a légszennyezés, a mérgező vegyszerekkel való érintkezés, de bizonyos mértékig még a fürdőszobai kellékeink is.

A táplálkozásunk sem hagyható figyelmen kívül, mert a vörös húsok például, igen sok szabadgyököt termelnek. Ugyanakkor az emésztési képességeink is befolyással vannak a szervezetünkben jelenlévő szabadgyökök mennyiségére.

Számos megbetegedés kialakulásában, valamint a kísérő tünetek súlyosbodásában a szabadgyökös folyamatok jelenléte figyelhető meg. Az orvostudomány elsősorban szív- és érrendszeri betegségeket, daganatos megbetegedéseket, szem-, izületi- és idegrendszeri elváltozásokat említi meg, de más megfigyelések bizonyos fokig az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kialakulását is a szabadgyökök számlájára írják.

Az öregedési folyamatok, a bőr idő előtti öregedése és az időskori szenilitás szintén ide sorolható, még akkor is, ha ezek nem mondhatók betegségeknek. A szervezet azonban sokáig képes megakadályozni, hogy szabad gyökök káros folyamatokat indítsanak be.

A szabadgyökök

Hé! Az az én elektronom! Azonnal add vissza!A szabadgyökök olyan molekulák vagy molekularészletek, melyek a legkülső elektronhéjukon párosítatlan elektront tartalmaznak. Ezek pedig nagy intenzitással keresnek párt magunknak, tehát könnyen és gyorsan reakcióba lépnek más vegyületekkel, amelyektől elektronokat rabolhatnak.

Az egyik legjellemzőbb szabadgyök az oxigén-szabadgyök, amely oxigén molekula (O2) felbomlásával jön létre. Az oxigén eredetileg O2 formában fordul elő, amelyben két oxigén atomhoz két elektron csatlakozik.

De amikor külső hatásra (például UV sugárzás vagy az emésztési folyamat) ezek elválnak, akkor mind a két elektron a negatív töltésű oxigén atomhoz kerül és a pozitív töltésű oxigén atom egyedül marad.

Az elektronbitorlók

Az szabadgyökök elektronokat rabolnak maguknakA szervezetben felszabaduló pozitív töltésű oxigén szabadgyökök megpróbálnak olyan stabil molekulákhoz kapcsolódni, mint a sejtekben található proteinek, zsírok és egyéb genetikai állományok, amelyektől elektront szerezhetnek maguknak. Ez az elektronrablás azonban a kirabolt sejtek károsodásához vezet.

A legtöbb sérülést a testben található javító enzimek helyre tudják állítani, de azoknál a sejteknél, ahol ez nem sikerül, rövidesen működési zavarok léphetnek fel. A létfontosságú molekuláink szerkezetének megváltozása testünk biokémiai folyamataiban zavarokat okoz, és számos élettani folyamat irányát módosíthatja.

Sejtjeink tehát egész életünk folyamán ki vannak téve a szabadgyökök által okozott károsodásnak, amely számos betegség és az öregedés forrása is egyben.

Ezen káros hatások csökkentésére kiválóan alkalmas az ionizált lúgos víz, amelyben az ionizáció során az oxigén csak egy hidrogént köt meg, és marad egy szabad töltése (-). Ez alkalmassá teszi arra, hogy a szervezetben lévő szabadgyököket (mivel azok töltéshiányosak) semlegesítse. Kattintson ide, és nézzen meg egy rövid filmet arról, hogy az ionizált lúgos víz miként hidratálja és fiatalítja meg a testet.

Antioxidánsok

Az antioxidáns védelem segíti a szervezetetA természet azonban gondoskodott megoldásról is. Az antioxidáns vegyületek képesek a szabad gyököket hatástalanítani.

Az antioxidánsok azok az anyagok, amelyek egyfajta védőpajzsként működnek az ártalmas, szabad gyökökkel szemben. Számos változatuk fellelhető a különböző élelmiszerekben: A-vitamin, E-vitamin, C-vitamin, Cink, Magnézium, Szelén, Karotinoidok, Flavonoidok és az egyéb polifenol vegyületek.

Az antioxidánsok eltérő hatásmechanizmussal képesek közönbösíteni a szabadgyököket. Egyes antioxidánsok azáltal képesek semlegesíteni a szabad gyököket(+), hogy negatív töltés átadásával(-) megszüntetik azok gyök állapotát, és így kevésbé reaktív vegyületeket hoznak létre.

Míg mások felkínálják magukat az oxidációra, vagy segítenek a többi már megrongálódoptt antioxidáns kijavításában, így a sejtek sértetlenek maradhatnak.

Az antioxidánsokra alapvetően jellemző, hogy szinergikusan, fejtik ki hatásukat. Védik a szervezetet a káros anyagok okozta oxidációs sejtkárosodástól, a karcinogének okozta hatásoktól, erősítik az immunrendszert, és csökkentik a szívműködési zavarok veszélyét.

E-vitamin

Az E-vitamin a legismertebb antioxidánsNyolc féle E-vitamin hatású anyag ismert, melyek közül a d-alfa-tokoferol a leghatékonyabb forma. Ez fáradhatatlanul nyeli az oxigén-szabadgyököket, miközben önmagát semmisíti meg. Egyetlen tokoferol molekula ezer lipid molekulát képes megvédeni az oxidációtól.

Különlegesen kedvelt antioxidáns, mert stabilizálja a sejtmembránt, gátolja szabadgyök-láncreakció kezdetét, és láncmegszakító is egyben. Fontos szempont a többi zsíroldékony vitaminnal szemben, hogy az E-vitamin 60-70 százaléka a széklettel naponta kiürül.

Az aszkorbinsav, a cisztein és a redukált glutation képes regenerálni az egyes tokoferol vegyületeket. Ezek ugyan is visszaadják az E-vitamin elvesztett ionját, aminek következtében az újra anti-oxidánssá lesz.

C-vitamin

A C-vitamin fontos antioxidánsunkAz aszkorbinsav (C-vitamin) vízoldékony vitamin, megvédi a sejteket egymástól elválasztó membránokat és a lipideket a szabad gyökök károsító hatásától. Számos szabad gyök befogására képes.

A C-vitamin számottevő hiánya károsíthatja keringési rendszert és a szöveteket. Bizonyos tumorfajták esetében védő jelleget biztosít, de az antioxidáns szerepe főleg a karotin és tokoferol regenerálásában van. Gátolja a dohányfüstben jelenlévő károsító, oxidációt előidéző anyagok hatását. Kattintson ide és olvasson bővebben a C-vitamin jelentőségéről.

Szelén

A fokhagyma jelentős mennyiségű szelént tartalmazA civilizációs megbetegedések, főként a daganatos, valamint a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében rendkívüli hatékonyságot tulajdonítanak a szelénnek. A szelén segítségével egy a sejtekbe beépült enzim, a glutation-peroxidáz hatékonyan képes védekezni a szabadgyökök támadásaival szemben.

Annak ellenére, hogy szervezetünknek csak mikrogrammokban mérhető mennyiségre van belőle szüksége, egészségünk védelmében fontos szerepe van. Antioxidáns hatásán kívül jó hatással van az immunrendszer működésére és a spermium termelésre is.

Karotinok

A sárgarépa fontos béta-karotin forrás, tehát antioxidánsA karotinoidok közül legtöbbször a béta-karotinnal találkozunk, főleg provitamin hatása miatt. A provitamin hatás azt jelenti, hogy megfelelő körülmények között A-vitamin képződik belőle. A béta-karotin, a C-vitamin és a szelén szinergikusan segítik egymás munkáját az oxigén-szabadgyökök pusztításában.

A növényekben azonban igen nagy számban fordulnak elő egyéb karotinoidok is, mint például a likopin, a lutein és zeaxantin. Ezek antioxidáns hatása szintén jelentős.

Kattintson ide és olvasson bővebben egy komplex antioxidáns készítményről, amely a szellemi munkát végzőknek jelenthet nagy segítséget.

Egyéb molekulák

A vitaminokon kívül egyéb molekulák is viselkedhetnek antioxidánsként. Ilyen vegyületek többek között a flavonoidok, a fenolsavak és származékaik az izoflavonoidok, a fitinsav, néhány kéntartalmú aminosav, a redukált glutation, bizonyos körülmények között a glükóz, a húgysav, a bilirubin, az ubikinon (Q10), a liponsav.

Ezek közül néhányat a növényi élelmiszerek nagy mennyiségben tartalmaznak, ezért a zöldség- és gyümölcsfélék rendszeres fogyasztása jelentősen hozzájárul a szervezet antioxidáns egyensúlyának fenntartásához.

Flavonoidok, bioflavonoidok

Flavonoidok, bioflavonoidokA fotoszintézisre képes növények igen gazdagok aromás vegyületekben, amelyek nagy csoportját alkotják a flavonoidok, melyek a polifenol típusú vegyületekhez tartoznak.

A flavonoidok a növények által termelt anyagok, melyek elsősorban a káros UV sugárzással szemben biztosítanak védelmet. Ezek az anyagok azonban igen hasznosak az emberi szervezetnek is. A legismertebb a gyökfogó képességük és az a tulajdonságuk, hogy az E-, és C-vitamin élettani hatását fokozzák, segítik regenerálásukat.

Élettani hatásaik

Az antioxidánsok kedvezően befolyásolják az egészségetKedvező élettani hatásaik közül kiemelhető az antibakteriális, májvédő, vírusellenes hatás, fogszuvasodás gátlás, égés és hámsérülés esetén hámosodás serkentése. A sejtfalakban gátolják a zsírsavak oxidációját, csökkentik az oxidált LDL arányát, azaz csökkentik az arteriosclerosis veszélyét.

Fokozzák az érfalak stabilitását, és nagyszerű a vérhígító, vérrögképződést gátló hatásuk. Csökkentik a cukorbetegség szövődményeit, továbbá antiallergén hatással rendelkeznek.

Hozzájárulnak a keringési zavarok helyreállításához és segítenek sejtjeink jobb oxigénellátásában, anyagcsere folyamatokban, csökkenthetik a kemoterápiás és sugárkezelések nemkívánatos mellékhatásait. A tudomány mai állása szerint a flavonoidok megakadályozzák a rákkeltő anyagok aktivizálódását.

A flavonoidok kedvező élettani hatásai régóta ismeretesek, de napjainkban is számos kutatás folyik velük kapcsolatban, melynek során további kedvező hatásuk nyerhet igazolást.

Xantonok, a flavonoidok legjobbjai

A xantonok nagyon erős antioxidáns vegyületekA xantonok nagyon erős antioxidáns vegyületek, egyes vizsgálatok szerint ötször hatékonyabbak a C- és E-vitaminnál. A xanton vegyületek a flavonoidok családjába tartoznak, de azok között is a leghatékonyabbak.

Több mint 200 féle létezik a természetben, és minden xanton más és más hatást fejt ki a szervezetre. Mindennek megvan a maga sajátos hatás profilja, egymással kombinálva pedig hatásaik felerősödnek, és így az egész szervezet egészséges működését elősegítik.

Egy különleges trópusi gyümölcs, a mangosztán, 17 különböző xanthon jellegű vegyületet tartalmaz. Ez az eddig ismert leggazdagabb forrása ezeknek a jótékony hatású flavonoidoknak, de bővelkedik még más antioxidáns hatású polifenolokban és katechkinekben is.

Kattintson ide, és olvasson többet a mangosztán gyümölcsről és különleges antioxidáns hatásairól.

Orac

Az ORAC érték egy anyag antioxidáns hatásának mértékét jelzi, 100 grammra vetítve. A mangosztán ORAC értéke 17.000 és 24.000 között van. A mangosteen megjelenéséig az aszalt szilva tartotta az ORAC csúcsot, 5.770-es értékkel.

A gyümölcsök és zöldségek fogyasztásával jelentős, 15-20 százalékos antioxidáns-szintemelkedés érhető el, különösen, ha azok nagy ORAC értékűek. Ahhoz azonban, hogy a plazma és a szövetek antioxidáns kapacitása jelentősen növekedjen, a napi bevitelt 3.000-5.000 ORAC egységre kell megnövelnünk.

dr. Ronald Prior, Tufts Egyetem
Amerikai Mezőgazdasági Kutató Szolgálat (Boston, Massachusetts)

Szervezetünk antioxidáns igényét jelentős mértékben befolyásolja az egészségi állapotunk, a korunk, a környezeti terheltségünk, és hogy táplálékaink napi szinten mennyi antioxidánst, ezen belül mennyi flavonoidot tartalmaznak. Ha többet fogyasztunk a szükségesnél, akkor szervezetünk a felesleget a vesén keresztül kiüríti.

Zöldség, gyümölcs

Fogyasszon minél több antioxidánsokban gazdag zöldséget és gyümölcsötAz Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlásában naponta legalább 400 g gyümölcs és zöldségféle fogyasztása szerepel. A növényi táplálékban gazdag étrend számos egyéb egészségvédő hatású tápanyaggal is ellátja a szervezetet.

Sokféle vizsgálatot végeztek és végeznek ma is az antioxidánsok és a különböző betegségek összefüggéseiről. Annyit bizonyosan állíthatunk, hogy a természetes antioxidánsokban gazdag élelmiszerek fogyasztása rendkívül hasznos.

Az egészséges étrend kialakításánál tehát legyünk figyelemmel a megfelelő mennyiségű flavonoid és vitaminbevitelre, vagy ha szükségét érezzük, alkalmazzunk táplálékkiegészítőket a kívánt antioxidáns hatás elérésért.

Kattintson ide, és ismerje meg a fantasztikus antioxidánst, a mangosztánt.

Vitalitás tippek a Vitallandtól

Iratkozzon fel az egészség hírlevelére, hogy rendszeresen megkapja tudományos életmód cikkeinket. Nélkülözhetetlen információkat és hasznos tanácsokat, amelyekkel éveket nyerhet magának!

Ez egy bizalmasan kezelt levelezõ lista,
így adatai semmiképpen sem kerülhetnek illetéktelen kezekbe!