A három fehér méreg

Ön mennyit vétkezik?

A három fehér méreg: só, cukor és lisztTudatosan vagy öntudatlanul, de táplálkozási szokásaink kialakításával minden nap befolyásoljuk szervezetünk természetes folyamatait. Szinte mindannyian naponta (t)eszünk valami rosszat, pedig tudatosan soha sem akarnánk ártani magunknak.

A "legsúlyosabb" táplálkozási hibákat, melyek felesleges terhelést, súly- és egészségügyi problémákat okoznak a "három fehér méreg" néven emlegetik, de mi a bevásárló listára ártatlanul ennyit írunk: só, cukor és liszt.

Mivel ezek teszik ki a táplálékaink 75 százalékát, nem árt odafigyelni, hogy melyikből mennyit és nem utolsó sorban milyet fogyasztunk. Ha szeretnénk közérzetünket jobbá tenni, akkor megfelelő alternatívákat kell találnunk ezek helyettesítésére.

Lássuk, mit tehetünk, ha változtatni szeretnénk...

A barnát kérem

Egyen teljes kiőrlésű lisztből készült pékárukatA gabonaféléket kezdetben az emberek szemes formában és nyersen fogyasztották. Az egyszerű búzaszemekben, nem kevesebb, mint 16 féle értékes alkotóelem van. A kenyerünk azonban ennek már csak töredékét tartalmazza.

Ennek oka a fehér liszt, ami egy valódi tápérték nélküli élelmiszer. Viszont nagyon finom.

Sajnálatos módon a gabona legértékesebb része romlik meg először, vagyis a csíra és a korpa. Mivel az ember olyan lisztet akar előállítani, ami lehetőleg fehér és hosszan eltartható, eltávolítja ezeket, a legértékesebb alkotórészeket, és csupán a maradékot tartja meg, amely főként keményítőből áll. Az ilyen feldolgozásnál elvész a B1-vitamin 77%-a, a kalcium 60%-a, a foszfor 70%-a és a vastartalom 75%-a, az értékes fehérjék és zsírban oldódó vitaminok.

Don Hawley: Kezdj el élni

A gabonaszemek héjában és héj alatti részében B-vitaminok, a csírájukban pedig zsírban oldódó E-vitamin található. A gabonák héjukban, illetve a magbelsőben rostokat, cellulózt, lignint és pektint tartalmaznak.

A teljes kiőrlésű lisztből (mely tartalmazza a héj és a csíra fontos anyagait is) készült kenyér élelmi rostokban gazdag. Ezek elősegítik az emésztést, jó hatással vannak a zsírsavakra, az epesavakra és csökkenthetik a zsír koleszterinszintjét is. Napi 250 g elfogyasztása fedezi a szervezet B-vitamin szükségletét, szabályozza a béltevékenységet, gátolja a székrekedést.

Olyan magas a tápértéke, hogy mindössze két szelettel jól lakik az ember. Tehát kevesebb felesleges kalóriát veszünk magunkra. Ezért, ha csak teheti, válasszon félbarna vagy barna kenyeret. A teljes őrlésű pékáruk vásárlásánál azonban vigyázzon! A boltok és pékségek polcain találhatók "barnára színezett" fehérkenyerek is.

Cuki vagy...

A barna cukor jobb választás lenne...Az ember találmányát, a finomított cukrot a természet ilyen formában nem ismeri. Egy átlag magyar körülbelül 65-70 kg-ot fogyaszt évente ebből, a minden más tápanyagot nélkülöző puszta kalóriából.

A cukorrépa cukortartalma: 18%, a finomított cukoré 95%. A szervezetünk nem tudja tökéletesen feldolgozni ezt a nagy töménységű cukrot ezért a felesleges cukor erjedni kezd. És ugye tudja mi lesz a cukorerjedésből?
Nem, nem csak szeszesital, hanem...

A túlzott cukorfogyasztás összefüggésbe hozható a szívinfarktussal, a cukorbetegséggel, az emésztő rendszer megbetegedéseivel, a fogszuvasodással, a köszvénnyel, a csontritkulással, a vitamin és nyomelem hiánnyal és természetesen a kóros elhízással is.

A cukros étrend 20-30 százalékkal növeli a gyomorsav mennyiségét, ami ingerli az emésztőcsatorna felső szakaszát, a nyelőcsövet és a garatot, valamint hajlamosít a fekélyre. Ha az étrendből kivonjuk a cukrot, megszűnik az emésztési zavarok 60-70 százaléka.

A cukorfogyasztás növeli a vér húgysavtartalmát és így elősegíti a köszvény kialakulását. A szervezet a csontokból kalciumot von el, hogy a vérben megszüntesse a magas savszintet, így hosszútávon elősegítheti a csontritkulás kialakulását is.

A finomított cukor B1-vitamint von el a szervezetből, aminek egyenes következménye a fokozott idegesség, agresszivitás, székrekedés és a légzési nehézségek.

Édesem

A szintetikus nem az igazi.A cukor édesítőszerekkel való helyettesítése azonban rossz megoldás. Sok esetben ezeknek még több káros hatásuk van, mint a finomított cukornak. Az aspartam, a saccharin, az acesulfam K és a többi vegyileg előállított műanyag édesítőszer az élelmiszeripar számára olyan olcsó cukorpótló alternatíva, amely ugyan megnöveli a gyártók nyereségességét, de nem törődik a fogyasztók egészségével.

Számos országban a velük édesített termékek csak igen szigorú megkötésekkel kerülhetnek forgalomba. Például Amerikában az alábbi figyelmeztetés olvasható:

Ennek a terméknek a fogyasztása az Ön egészségét károsíthatja. Ez a termék saccharint tartalmaz, amely állatkísérletekben rákot váltott ki.

Mindeközben Európában előfordul, hogy olyan terméket fogyasztunk, amelynek még az összetevői között sincs feltüntetve a felhasznált szintetikus édesítőszer.

Eltévedt kilók

Használjon inkább mézetGyakran előfordul, hogy azért nyúlunk az édesítőszerekhez, mert szeretnénk megszabadulni pár kilótól. Az édesítőszerek fogyasztó hatása azonban egy rendkívüli tévedés, amellyel a fitt életforma kedvelőit tévesztik meg a reklámok. Ezek a szerek sokkal inkább ellentétes, azaz hizlaló hatást váltanak ki a szervezet inzulin szabályzó mechanizmusainak becsapásával.

Az édes ízjel a szervezet számára energiában különösen gazdag táplálékot jelent, ezért inzulint bocsát ki, e fontos alapanyag átépítéséhez. Ha azonban nem érkezik semmi valódi, akkor a "cephalicus insulin-reflexszel" reagál, amelynek következménye: az éhség.

Hans-Ulrich Grimm: A leves hazudik

Tehát ahol csak lehet, helyettesítse a finomított cukrot és a műanyag édesítőszereket mézzel, nádcukorral, maláta és gyümölcscukorral. Gondoskodjon komplex szénhidrátok bőséges fogyasztásáról, mint amilyenek a burgonyában, a gabona magvakban, a teljes őrlésű gabonából készített kenyérben találhatók.

Ha barna cukrot választ nézze meg, nehogy barnára színezett fehér legyen a doboz tartalma. És ezzel is bánjon módjával.

Sós tények

Csak óvatosan a sóval!Sokat lehet hallani arról, hogy a só nem egészséges. Ez az állítás azonban pontosításra szorul. Kis mennyiségben a só létfontosságú, nagy mennyiségben azonban valóban káros hatásaival kell számolnunk.

A só nátrium és klorid keveréke. A nátrium nélkülözhetetlen és lényeges ásvány, melynek fontos szerepe van a test vízegyensúlyának fenntartásában, illetve szabályozza az idegingereket és az izom-összehúzódásokat is.

Só fogyasztásunk 75%-át adja a kenyér, a leves, a nassolás, a gabonapelyhek, a konyhakész és a gyorséttermi ételek fogyasztása. A maradék 15% főzés közben, az ételek ízesítésekor és az asztali sózásakor kerül a szervezetünkbe. Csupán 10%-a van jelen természetes módon az ételeinkben.

Káros hatások

Kevesebb sót használjon!Magyarországon is túlzásba visszük a só fogyasztását. A Világ Egészségügyi Szervezet (WHO) által ajánlott 4 g helyett másfélszer, kétszer többet eszünk meg naponta. A só mértéktelen fogyasztása pedig magas vérnyomást, szív- és érrendszeri betegségek kialakulását, valamint a vese megbetegedését idézheti elő.

Nagyon lényeges a megfelelő mennyiségű (testsúly 30kg/liter) víz fogyasztása és a só fogyasztás minimumra csökkentése, hogy a vese képes legyen ellátni komplex feladatait. A sok só feloldására a vese sok vizet fog visszatartani. Emiatt, ha nem iszunk eleget, arcunkon és alsó lábszárunkon kiszárad a bőr. Tehát kevesebb só és több víz fogyasztása javasolt.

Gyógyító erők

Leggyakrabban asztali, tengeri és a jódozott sót használunk. A jódozott só egészségre kedvező hatásokat is kifejt, ezért a többivel szemben számottevő előnye van. Számos országban használják a táplálékokból hiányzó jód pótlására.

A szervezet jódhiánya a gyermekkorban kialakuló szellemi fogyatékosság elsődleges oka, minden korosztály esetében okozhat golyvát (más néven strúmát) és hipotireózist, ami a pajzsmirigy csökkent működése. Ezért a jódozott só használatát gyakran az orvosok rendelik el.

Szerves jód

A jódozott sót a 40-es években hozták forgalomba és a tömegek jódhiányos állapotát ezzel megoldották. Azonban a magas vérnyomásban vagy vesebetegségben szenvedőknek sószegény, vagy teljesen só nélküli étrendet kötelező tartani.

A jódozott só nem szerves jódot tartalmaz, így annak legnagyobb részét a szervezet nem tudja tökéletesen hasznosítani, ráadásul fogyasztása sok embernél allergiás tüneteket és jódérzékenységet is kiválthat. Vagyis a jódozott só használata sem biztosít mindenki számára tökéletes jódforrást. Kattintson ide és olvasson többet a természetes szerves jód pótlásának lehetőségeiről.

Sótlanul?

Helyettesítse a sót friss fűszerekkelHa só-mentes diétára ítéltettünk, akkor ételeink ízesítéséhez használjunk bazsalikomot, petrezselymet, kaprot, oregánót, cayenne borsot vagy csemege paprikát, de a citrom és a lime karikák is különleges ízt adnak ételeinknek. Házilag is könnyen elkészíthetjük szárított zöldségekből a saját fűszerkeverékünket, ami a kész ételízesítőkkel szemben nem tartalmaz szükségtelenül sót és íz fokozó anyagokat.

Csökkenthetjük a bevitt só mennyiségét azzal is, ha a konzervek helyett friss vagy mirelit terméket vásárolunk. A készen kapható ízesítő porok, leveskockák helyett részesítsük előnyben a főzött zöldségek természetes ízét.

Könnyedén

A 3 fehér nélkül "könnyebb" az élet...Ezt a három túlfinomított "fehér mérget" szinte képtelenség az étrendből teljes mértékben kiiktatni. Ha azonban mégis sikerül őket helyettesíteni vagy legalább is csökkenteni a fogyasztásukat, akkor annak kedvező hatásait hamar észre fogja venni.

A só fogyasztás megszűnésével a feleslegesen visszatartott víz elhagyja a szervezetet, így a testsúly látványosan csökkenni kezd. A barna kenyér és a kevesebb cukorfogyasztás ugyan lassabban, de további fogyást fog eredményezni. Ha azonban ettől jelentősebb súlycsökkentési tervei vannak, akkor kattintson ide és olvassa el az Egészségen és ésszel fogyni című írásunkat, ahol további segítséget kap a fogyókúrához.

Az emberi szervezet egy csodálatos gépezet. Ha felhagy a haszontalan tápanyagok bevitelével, teste azonnal elkezd megválni a felhalmozódott felesleges anyagoktól és beindulnak a méregtelenítő folyamatai is. Így a súlycsökkenésen túl javulni fog az egészségi állapota és növekedni fog az energiaszintje is.

Ez pedig nem erőfeszítés, hanem tudatos választás kérdése.
Döntsön tehát jól, amikor táplálkozik.


Ui.: Mikor evett utoljára lépes mézet?
De nem cukrozottat, hanem valódit!